Vandaag dronk ik een kop koffie en daarbij vroeg ik om bananenbrood. Door de aandacht waarmee het brood werd versierd en door de aandacht waarmee het werd geserveerd, voelde ik me gezien. Weg maandagochtenddip.
Wezenlijke aandacht is het begin van elke oplossing.
Wat ik hiermee wil zeggen is dit. Ga eens even zitten en denk aan dat wat je nu bezighoudt. Waar je in rondjes draait. Waar de oplossing niet meteen voor de hand ligt. Een klus die je niet geklaard krijgt, een onwillige puber, een mopperende medewerker. Wat zou ‘aandacht’ hier kunnen bereiken? Hoe ziet die aandacht eruit?
Maak tijd vrij om na te gaan wat het eigenlijk is dat je klus zo veel aandacht vraagt. Wat vind je lastig? Waar ben je bang voor? Wat wil je niet? Neem de tijd om de klus in haalbare stappen op te delen. Vraag aandacht van iemand die je ermee kan helpen. Maak tijd vrij om iets met je puber te doen dat zij of hij leuk vindt. Maar dan echt leuk. Of ruim samen met je kind zijn kamer op, om te ervaren dat actie en een opgeruimde omgeving echt helpen bij de wanorde in zijn systeem. Maak een dagdeel vrij voor je mopperende medewerker en vraag wat er werkelijk scheelt. Wat er zit onder het gedrag dat steeds luider klinkt omdat het niet gehoord wordt.
Luister met aandacht. Er is namelijk iets dat gehoord of gezien wil worden. Aandacht is het medicijn. Niet regeltje zoveel of ingreep x. We komen tekort aan aandacht in de vierkant geblokte agenda’s en alles wat we moeten, op ons genomen hebben, van ons verwacht wordt. Voel maar, jij ook.
Ik heb mezelf aandacht gegeven op deze moppermaandag. Nu kan ik weer verder. Het was iets met gezien worden. Dat kon ik afleiden aan de blijdschap die me overviel op het moment dat koffie en brood voor me werden neergezet. Nu ben ik gezien, ik heb het gezien, ik heb mezelf gezien.
Ben jij manager en ontbreekt het je aan tijd voor al die aandachtvragers? Die notabene steeds harder gaan schreeuwen?
Er zijn een paar opties. Je veegt je agenda schoon – er is bijna niets wat niet een week later kan. En je focust je op dat wat er aandacht nodig heeft. Jij eerst, dan je medewerkers, dan een slepend proces. Wie en wat heeft er baat bij jouw wezenlijke aandacht? Je zult zien dat dan het geroep onmiddellijk minder wordt. Kan het niet? Tijd tekort? Tsja. Koop dan maar oordoppen, wacht af, en lees dan dit stukje nog eens.
Optie 2 is een tussenstap en komt met bananenbrood. Je huurt mij in als aandachtleverancier. Zodat ik jou kan laten ervaren wat aandacht doet. Voor jezelf, je medewerkers en het transitieproces waar jullie in zitten. Mijn bananenbrood is namelijk heerlijk.
Dank je voor de aandacht waarmee je dit hebt gelezen. Alsjeblieft, en graag gedaan.